EcoBoost – silniki skrojone na miarę naszych czasów

EcoBoost – silniki skrojone na miarę naszych czasów 1

Zdecydowana część produkowanych obecnie modeli osobowych marki Ford jest wyposażona w benzynowe jednostki napędowe z rodziny EcoBoost. To nowoczesne silniki tworzone w duchu downsizingu, które nie tylko doczekały się wielu odsłon (różne pojemności i moce wyrażone w koniach mechanicznych), ale zostały docenione w międzynarodowych plebiscytach, szczególnie model o pojemności 1.0. Czym jest wspomniany downsizing i dlaczego silniki Forda zyskały tak dużą popularność? Czym wyróżniają się od innych jednostek benzynowych? Ile warte są używane modele Forda z silnikiem EcoBoost?

Silniki EcoBoost, a downsizing

Downsizing to filozofia zastępowania wolnossących silników jednostkami o mniejszej pojemności, ale z turbodoładowaniem. Celem jest osiągnięcie większej wydajności i mocy jednostkowej przy stosunkowo niskiej pojemności silnika. W efekcie ma to prowadzić do obniżenia spalania i redukcji emisji szkodliwych spalin do atmosfery. Zatem silniki stworzone w duchu downsizingu mają być ekonomiczne i ekologiczne, nie tracąc przy tym mocy i dynamiki podczas szybszej jazdy. Brzmi naprawdę obiecująco. A jak wygląda to w praktyce? By spełnić te wymagania, silnik downsizingowy musi być bardziej „wysilony”, a więc zapewniać większą ilość koni mechanicznych na jeden litr pojemności silnika niż w przypadku tradycyjnych jednostek benzynowych. Za standard przyjmuje się obecnie wysilenie na poziomie 100 KM/litr, co jeszcze kilkanaście lat do tyłu stanowiło poziom samochodów sportowych, a nie zwykłych osobówek. Obecnie na rynku można spotkać szereg modeli osobowych spełniających ten warunek i dalece odbiegających od modeli sportowych. A dzięki podwójnemu doładowaniu coraz częściej taki poziom wysilenia zyskują także jednostki wysokoprężne.

Jeśli chodzi o silniki downsizingowe EcoBoost, wyróżniają się one na tle innych kilkoma charakterystycznymi cechami. Przede wszystkim, wszystkie jednostki napędowe, niezależnie od pojemności i mocy modelu, zostały wyposażone w turbodoładowanie, wtrysk bezpośredni i zmienne fazy rozrządu. Ponadto większość z nich ma także aluminiowy blok silnika, poza modelem 1.0, który posiada żeliwny blok silnika. Silniki te łączone są z przekładniami manualnymi, automatycznymi oraz dwusprzęgłowymi.

klasyczny silnik forda

Mocny, oszczędny, uniwersalny – Ford EcoBoost 1.0

Silnik EcoBoost 1.0 to najmniejsza jednostka napędowa w rodzinie ekologicznych silników Forda. To rzędowy, trzycylindrowy motor o wadze 97 kilogramów, który znalazł się pod maską kilku flagowych modeli Forda, między innymi Fiesty, Focusa czy B-Max. Rozwija moc do 101 KM lub 125 KM i odpowiednio moment obrotowy 169 i 201 Nm. Choć zastosowanie pojemności 1.0 i trzech cylindrów może wskazywać na słabą dynamikę tego silnika, w rzeczywistości daje on naprawdę zadowalające osiągi. Na przykład Ford Focus z tą jednostką napędową przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 11,3 sekundy i może rozpędzić się do 193 km/h.

Oczywiście silniki EcoBoost 1.0 nie są idealne. Ich głównym problemem są wibracje wynikające z zastosowania nieparzystej ilości cylindrów. Mając to na uwadze, producenci zadbali o lekkie i niewyrównoważone koło zamachowe i pasowe, które skutecznie redukuje powstałe wstrząsy. Spod maski może w trakcie jazdy wydobywać się charakterystyczny terkot, wskazujący, że w silniku pracują tylko trzy cylindry, lecz nie wpływa to na jakość jazdy czy przyspieszenie. Co ciekawe, jednostka napędowa EcoBoost 1.0 znalazła się pod maską bolidu Formula Ford z serii wyścigowej. Tam rozwija moc 200 KM, co wraz z masą silnika nieprzekraczającą 550 kg daje nam przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 4 sekundy! Te przykłady pokazują, że silniki z rodziny EcoBoost pozwalają na imponujące osiągi w różnych modelach Forda.

Zakup używanego Forda z silnikiem EcoBoost

Bez wątpienia silniki EcoBoost to świetny i bardzo udany przykład downsizingu. Ale jak każda jednostka napędowa, wraz z rosnącym przebiegiem traci też swoje pierwotne możliwości. Czego więc możemy się spodziewać, decydując się na zakup używanego Forda z tą jednostką napędową? Pod względem użytkowym seria silników EcoBoost ma naprawdę dobre wyniki. Wersja 1.0 to jeden z najlepszych silników trzycylindrowych na rynku, który zapewnia dynamikę jazdy oraz jakość prowadzenia. Zadowalające jest także spalanie: przy normalnej jeździe silnik spala 5,5 – 6 litrów/ 100 km, zaś przy mniej ekonomicznej – 8 litrów/100 km. Dla wielu kierowców silniki EcoBoost zdają egzamin na 5 pod względem użytkowym. Taki silnik zapewnia oszczędną jazdę zarówno w mieście, jak i na trasie, a jednocześnie szybko osiąga pożądaną prędkość. Dostrzegają to nie tylko zwykli użytkownicy modeli Forda, ale też międzynarodowe organizacje nagradzające wyjątkowe osiągnięcia w dziedzinie motoryzacji.

prowadzenie samochodu ford

EcoBoost „Międzynarodowym Silnikiem Roku” po raz jedenasty!

Silnik EcoBoost 1.0 został nagrodzony tytułem „International Engine Of The Year 2019” w kategorii mocy do 150 KM. Co ważne, to jedenaste wyróżnienie dla tego motoru. Oznacza to, że od 2012 roku jest niepokonany w swojej kategorii. Co sprawiło, że sędziowie po raz kolejny docenili tę jednostkę napędową? Zwrócono uwagę przede wszystkim na osiągi, oszczędność paliwa oraz zastosowane technologie. Śmiało można powiedzieć, że 1-litrowy silnik EcoBoost wyznacza dziś standardy dla energooszczędnych, downsizingowych silników z tej rodziny. Producenci wciąż szukają coraz lepszych rozwiązań i udogodnień, by kolejne modele silników EcoBoost były jeszcze bardziej zaawansowane.

Silnik EcoBoost zyskał nagrodę „Międzynarodowego Silnika Roku” na podstawie zgodnych głosów 70 dziennikarzy motoryzacyjnych z 31 krajów. Chociaż to pierwszy silnik EcoBoost, który został wprowadzony w 2012 roku do Forda Focusa, nadal wiedzie prym w swoim segmencie. Dostępny w wersjach 100 KM, 125 KM oraz 140 KM znajduje się obecnie w jednym na pięć samochodów marki Ford sprzedawanych w Europie. Co ważne, Ford niedawno wprowadził dodatkowe usprawnienia do tej jednostki, oferowanej w modelach Ford Focus i Ford Transit Connect, aby zapewnić jeszcze większą oszczędność paliwa podczas jazdy. Jednym z najważniejszych usprawnień jest system wyłączania jednego cylindra w silniku 3-cylindrowym. To pierwszy w branży taki system. Ponadto udoskonalono głowicę cylindrów, wtrysk paliwa i układ kontroli emisji spalin. Rozwiązania te zostaną zastosowane w kolejnych modelach Forda jeszcze w tym roku. W planach jest także, by jednostki EcoBoost 1.0 napędzały samochody hybrydowe, takie jak pierwszy w swojej klasie hybrydowy van Ford Transit Custom Plug-In Hybrid oraz wielkopojemny osobowy Ford Tourneo Custom Plug-In Hybrid,

Aby dowiedzieć się więcej o silnikach Ford EcoBoost, a zwłaszcza jednostce 1-litrowej, zachęcam do zajrzenia do tego artykułu https://www.gezet.pl/pl/artykul/550/silnik-roku-2019.html. Znajdziecie tam nie tylko informacje o najlepszych cechach silników z tej rodziny, ale także pełną listę nagród 1-litrowej jednostki napędowej w konkursach „International Engine Of The Year” (EPOTY).

Zobacz również

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *